Gdzie, co i za ile zjeść na Cyprze?

Dzisiaj mamy dla Was nieco inny post niż zwykle. Z racji tego, że ostatnio spędziliśmy kilka dni na Cyprze, postanowiliśmy, że pokażemy Wam, gdzie, co i za ile tam jedliśmy. Mamy nadzieję, że zachęcimy choć kilka osób do skosztowania cypryjskich potraw podczas wizyty na wyspie miłości, a jeśli jesteście ciekawi jak udało nam się zorganizować niedrogi wyjazd na przepiękny Cypr zapraszamy na bloga dyedblonde.pl.

Przełom stycznia i lutego to na Cyprze trochę „martwy” sezon, który zaczyna się jesienią a kończy wczesną wiosną. Turystów jest całkiem sporo jednak większość knajpek z lokalnym jedzeniem jest zamkniętych. Pozostają jedynie długie poszukiwania cypryjskich lokali lub fast foody z McDonalda czy KFC. Oczywiście my polecamy wybrać tą pierwszą opcję, w końcu jedziemy tam by zobaczyć i spróbować czegoś nowego! Śniadania mięliśmy zapewnione w hotelu, żeby z samego rana nie było problemów ze znalezieniem jedzenia. Jednak nie ma co ukrywać – w porównaniu z innymi miejscami, w których jedliśmy na Cyprze, hotelowe śniadania wypadały naprawdę słabo. Wypadały również słabo w porównaniu z innymi hotelami czy to w Polsce, czy za granicą.

Gdzie szukać knajpek na Cyprze?
Z racji tego, że naszą bazą wypadową było Pafos, to właśnie w tej okolicy najczęściej szukaliśmy posiłków. Tutaj również sprawdza się zasada - jeśli nie chcesz przepłacić za posiłek, trzeba zejść z głównych szlaków turystycznych i ruszyć w te bardziej ukryte alejki. Wiadomo, że w centrum lub w atrakcyjniejszym miejscu ceny będą znacznie wyższe!
Lokalne restauracje na pozór są raczej skromne i schowane między domami, ale jeśli zobaczycie tam sporo „tubylców” to oznacza, że jedzenie jest naprawdę dobre.

Michalos Kebab House - Pafos
Jedna z naszych pierwszych i jak się okazało, ulubionych restauracji. Michalos Kebab House to niewielka rodzinna knajpka, w której obsługa pracuje na najwyższych obrotach, gdyż drzwi się do niej nie zamykają. W tym miejscu byliśmy, aż 3 razy i za każdy razem zamówione dania smakowały wyśmienicie. Dodatkowo, porcje są tak duże, że nie sposób je zjeść i co najważniejsze - świeże (robione na bieżąco). Oczywiście to miejsce słynie z kebabów, jednak w menu znajdziemy wiele lokalnych potraw.
My pokusiliśmy się na:
- klasyczny kebab - porcja normalna - 5 Euro
- kebab z pieczarkami - porcja powiększona - 6 Euro
- piwo Keo – duża butelka 0,68 l - 2,50 Euro
- Meze – jeśli jesteście na Cyprze koniecznie musicie tego spróbować. To zestaw kilku przekąsek, podawanych stopniowo do stołu. Cena - 15 Euro za osobę. Ważna uwaga – jeśli wybieracie się na meze, musicie być głodni albo bardzo głodni, bo do zjedzenia jest naprawdę dużo: 5 rodzajów mięsa (żeberka, wątróbka, szaszłyki, schab i kiełbasa smażona), chleb pita, grecka sałatka, marynowane papryczki chilli, buraczki i seler naciowy w occie, 2 rodzaje sosów, pieczarki, ser wędzony, kasza kuskus, jajecznica z cukinią, pierogi z serem oraz zapiekane ziemniaki.

The Harbour - Pafos
Tutaj trafiliśmy na kolację po pierwszym dniu zwiedzania wysypy. Dzień był dość pochmurny i niestety deszczowy, a w The Harbour znaleźliśmy się już po zmroku, więc nie mogliśmy się cieszyć pięknymi widokami na zatokę i port w Pafos, które zapewnia restauracja. Mimo, iż restauracja ta jest usytułowana w fantastycznym miejscu to jest tam stosunkowo nie drogo i co najważniejsze w menu można znaleźć lokalne potrawy. Podczas wizyty w The Harbour – Pafos, wybraliśmy następujące posiłki:
- Moussakas (musaka) – połączenie mięsa mielonego, ziemniaków, bakłażanów i sera zmieszane z sosem beszamelowym. Całość zapieczona i podana jako zapiekanka. Dodatkowo na osobnym talerzu otrzymujemy warzywa. Cena ok. 11 Euro
- Stifado - gulasz wołowy z ryżem – genialny! W jego składniach znajdziemy mięso wołowe, pomidory, cebulę, kminek i co najważniejsze, cynamon. Zdecydowanie będziemy próbować odtworzyć to danie! Cena ok. 11 Euro.
- piwo Keo – duży kufel – 3 Euro

Platea Tavern – Pisuri
Pisuri to malownicze miasteczko znajdujące się na piękny wzgórzu. Aby tam dojechać i się po nim poruszać, trzeba się sporo nagimnastykować, gdyż uliczki są bardzo wąskie i strome. Niemniej jednak cieszymy się, że udało nam się tak trafić – żałujemy tylko, że podczas naszej wizyty zapadł już zmrok i nie mogliśmy się cieszyć widokami jakie roztaczają się z tego miasteczka. Będziemy musieli tam wrócić! Miasteczko przeszliśmy wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu restauracji, którą wypatrzyliśmy w Internecie. Okazało się jednak, że ta restauracja nie do końca nam odpowiadała, tak więc trafiliśmy do Platea Tavern, gdzie spróbowaliśmy:
- przystawka – gotowane ziemniaki w occie z pieczywem (w cenie zamawianych posiłków)
- Chicken Souvlaki – smażony kurczak na grillu - dobrze przyprawiony, podawany w formie szaszłyka w otoczeniu warzyw, frytek i sosu tzaziki. Cena ok. 9 Euro
- Dolmades – ryż i mięso zawinięte w liście winogrona. Bardzo ciekawy smak w połączeniu z sosem tzatziki. Dodatkowo oczywiście frytki i warzywa. Cena 9,50 Euro
- piwo Keo – mały kufel - 2 Euro

Grill Garage – Pafos
W przedostatnim dniu naszego pobytu na Cyprze, poszukiwaliśmy miejsca, w której moglibyśmy niedrogo wypróbować Meze. Szukaliśmy w okolicy portu, niestety ceny tam potrafią powalić. Jedna porcja Meze kosztowała 25 Euro. (Tutaj mały haczyk – cena za meze podawana jest za 1 osobę, ale żeby móc je zamówić trzeba wziąć min. 2 porcje). Darowaliśmy więc sobie i postanowiliśmy słynne Meze wypróbować wieczorem, w ulubionej tawernie Michalos Kebab House, o czym przeczytaliście powyżej. Jednak coś trzeba było przekąsić, bo do wieczora jeszcze sporo czasu. Po długich poszukiwaniach trafiliśmy do knajpki Grill Garage. W zasadzie słynącej z fast -foodów. Jednak, akurat tego dnia, w ofercie mieli danie dnia dla dwóch osób, za 22 Euro – nie sposób było odmówić.
Danie składało się z dużej porcji sałatki greckiej, bułki pita, sosu tzatziki, frytek, ryżu i 2 rodzajach mięsa (szaszłyków wieprzowych i drobiowych). Danie bardzo przypominało Souvlaki.
Piwo Keo - duża butelka 0,68 l – 3 Euro.

Każde miejsce, które odwiedziliśmy, miało swój świetny klimat i genialne jedzenie. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem kuchni cypryjskiej i na pewno będzie nam jej brakowało. Na pewno też będziemy próbować odtworzyć niektóre dania.

Zobaczcie również:
- jak tanio zorganizować wycieczkę do Cypru.